perjantaina, heinäkuuta 16

Maastopäivä

Taitaa huomenna olla briefingissä pientä napinaa päivän tehtävästä. Tällä hetkellä kaikki Peeweilt on maastossa, 31 konetta clubiluokasta ja 25 vakiosta eli lähes 70 konetta.

Yksistään Martinin kentällä on kuulemma yli 30 konetta ja lähes kaikki Prievidzan dynamiitit on hakemassa koneita sieltä.

Suomen poijat tulee putken kanssa.

Huominen ennuste on ukkoskuuroja täynän joten viimeisestä päivästä tulee myös mielenkiintoinen. Farewell Party on huomenna klo 20:00. Järjestäjät ilmoittivat että pääsylippu on 100 EUR per nuppi mutta päättivät kuitenkin lopuksi että mukaan pääsee virallisella ID kortilla ilmaiseksi. Eli kaikki hyvin.

Lähtö

Hinaukset alkavat tänään klo 12 ja niitä siirrettiinkin jo 12:15. Jotain cumuluksen poikasta näkyy vuorilla mutta laakson päällä on lähinnä yläpilveä.

Lähtöä siirretty 12:30. Tehtävä muuttui sen verran että 3h AAT muuttuui 2h 30 min AAT:ksi. Muuten tehtävät ovat samat.
Lähtölinjat
  • Club 13:37
  • Std 14:07
Ukkonen jyrisee tuossa kentästä länteen ja lounaaseen eli  kentän ja enismmäisen alueen välissä. Sadetutkaa voipi seurailla täältä

ZO lähti 13:46 ja PF 13:55
JS 14:30, 15:01  JE 15:53
Aku laskeutui kentälle ja ottaa uuden hinauksen.
Update: Akukin taas ilmassa. Kentälle alkaa muodostua uutta gridiä kun koneita räpsähtelee.

Hankala päivä. Sadekuuroja on vähän joka puolella. Aku tulee ottamaan kolmannen hinauksen. Junnu on menossa väliharjanteella kohti pohjoista eli kaksi aluetta on käyty. Kentälläkin alkaa taas aurinko paistamaan.

Update: Aku jäikin pyörimään pieneen nostoon eikä tullutkaan laskuun. Avustajat ajelevat hermostuneen ymäri kenttää :)

Update: Aku tuli laskuun. Nyt on 10 minuuttia aikka ottaa hinaus.

Update: Aku lähti reitille mutta Juha ilmoitti laskevansa Dubnican kentälle. Junnu ja Sakke ovat jumissa Martinissa.

Update: Juha on edelleen ilmassa ja menossa Partisaanin suuntaan. Aku ilmoitteli ja avustajille että valmistelevat putkea. Aikamoinen päivä ollut..

Update 17:45
Junnu ja Sakke ovat Martinin kentällä, Juha on Partizansken kentällä ja Aku jossain Partizansken lähellä pellossa.

ZO kertomus 10. kilpailupäivästä

15.07.2010 10. kilpailupäivä


Vaihteeksi tiedossa kuuroutuvaa keliä. Tehtävänä 310 km siksakki. Pilvet alkoivat lauttautua kentän lähellä jo ennen startteja. Reitille lähdettiin ajoissa, Sakke lähti 2 minuuttia edellä.
Ensimmäinen liito luoteeseen isojen mustien pilvimassojen alla jotka kantelivat hyvin. Parinkymmenen km liidon jälkeen aukeni edessä täysin toisenlainen maisema. Aurinkoista ja pieniä hattaroita harvahkossa, aika yllättävä kelin vaihdos. 1 kp meni ongelmitta, 2. legi meni Rysänperän taakse Tatrojen väliin.

Reitiltä löytyi mahtinosto, 3.2 ms, jossa nousin yli 900 m. Sen turvin sain Saken kiinni Mala-Fatran rinteiltä Martinin kaupungin tasalta. Sakella eivät askeleet osuneet kohdalleen ja hän joutui jatkamaan matkaa kohtalaisen matalissa. Itse pääsin korkeammalta kiinni hyvään nostoon ja pystyin liukumaan Martinin laakson yli helposti Rysänperalle.
Tatrojen välinen laakso oli yläpilven varjostama. Kp:lle joutui liitämään lähes piimässä parikymmentä km. Muutama pilvi vielä oli mutta nekin hajoamassa. Sakke myöhästyi hieman viimeisistä kuolevista nostoista niin
että joutui laskemaan Rysänperän kentälle niin kuin 4 muutakin. Liito takaisin Rysänperälle vei n. 800 m agl. Siitä alkoi melkoinen taistelu heikoissa nostoissa kaikenlaisten pikku kukkuloitten välissä, alla, takana ja edessä. Kulutin siellä aikaa yli puolituntia maisemia ja erittäin vinoja peltoja ihaillen ennekuin keli parani ja pääsin ylös. Siinäpä meni ne keskinopeudet tällä kertaa.

Keli paranikin sitten oikein kunnolla ja taas alkoi löytyä hyviä nostoja. 3 kp:lle, alkoi kerääntyä paljonkin koneita, muilla oli ollut näköjään samanlaisia vaikeuksia Rysänperällä. Matka jatkui viimeiselle kp:lle 40 km Prievidzasta etelään. Nyt oli taas seuraa, n.10 koneen voimin jatkettiin Velka-Fatraa etelään, nyt ei onneksi ollut mukana yhtään Libelleä masentamassa. Pääsin ihmeekseni pikkuhiljaa irti kaikista seuralaista. Kun tehtiin pitkiä liitoja kantavissa ja kelattiin harvoin niin kuminauhaefekti ei toiminut enää kunnolla.

Keli jatkui hyvänä kunnes eteen tuli aukko, 45 km joutui taas liitämään piimässä. Laskimet näyttivät kuitenkin että saattaisi jo päästä yhdellä liidolla kotiin. Viimeisen kp:n jälkeen oli korkeutta 1000 m ja matkaa 42 km.

Vieläkin näytti että siitä saattaisi päästä pienessä myötätuulessa mutta edessä oli harjanne josta oli ikäviä kokemuksia. Nyt ei onneksi tuullut vastaan joten ei siinä pitäisi olla laskevaa. Pitkin matkaa löytyikin kantavaa ja jopa pieniä nostoja joissa otin  100 m lisää korkeutta, siitä pääsikin jo mukavasti maaliin. Keskinopudella 86 km/h ei juhlittu mutta nyt oli ihan mukava päästä läpi.

Kymmenisen konetta oli mennyt peltoon, muutama vielä ihan loppuvaiheessa.

Perjantai aamu

Huomenta Suomi

Eilen maaliintulossa aiheutt oman säpinänsä ukkoskuuro joka saapui parahiten vakion poikien tullessa maaliin. Tiukoilla oli kummallakin, sekä Juhalla että Akulla maaliintulo mutta kotia sinniteltiin. Sakke joutui luovuttamaan "Rysänperällä" josta kotia tultiin putken kanssa. Samalle kentälle laskuitui kolme muutakin pilottia. Paikallisen kerhon hinauskoneen moottori oli remontissa joten sieltä ei saanut hinausta. Prievidzan kone olisi hakemut 120 EUR hintaan.

Ukkonen on sävyttänyt koko yötä ja aamullakin oli hiukan epämääräistä. Tosin lämpötila on noussut ihan normaaliin tapaan. Katsotaan brifingissä, mitä tehtävän antaja ja säämies ovat loihitneet tälle päivälle.

Huomenna onkin sitten viimeinen päivä.