perjantaina, heinäkuuta 2

Kaikki kotona

Kaikki lentäneet pilotit on kotona. Parhaimmillaan on pohjat olleet 2500 m ja nostot 2-3 m/s.
Huomenna onkin siis lepopäivä ja kisat alkavat todenteolla sitten sunnuntaina.

Sääennusteet ovat luvanneet kyllä keliä mutta ei näin hyvää kuin tänään. Lämpötilan pitäisi olla huipussaan sunnuntaina ja laskea takaisin näihin 30 asteen lukemiin.

Junamatka Bratislava-Prievidza

Laitetaas tähän väliin toisenlaista juttua. Valitsin eilen junamatkailun tavaksi tulla Prievidzaan. Bratislavassa kun siirryin ilmastoimattomalla taksilla ( +32) vanhasta kaupungista juna-asemalle, kyselin takiskuskilta, mitä eroa on ykkösluokan ja kakkosluokan vaunuissa. Tulin vakuuttuneeksi että tällä kelillä ykkösluokka olisi se
ainut oikea vaihtoehto ja asemall saavuttua päätin välittömästi varat paikan ko vaunusta.

Tyly kommentti myyntitiskillä kuitenkin palautti maan pinnalle. Junassa ei ole ykkösluokkaa, vain kakkosluokkaa koko juna. No, ehkä se sitten menisisi siinäkin. Juna tuli asemalle puoli tuntia etukäteen mutta jostain syystä porukka ei noussut junaan. Johtui ehkä siitä että paikallaan olevassa junassa ilma ei vaihdu ja lämpötila oli epäilemättä >50 astetta. Siis huono suomalainen sauna. Avasin "loossiisa" ikkunan kuten käytävälläkin mutta ei mitään vaikutusta. Luvassa on mukavat 3 h ja taskussa oli 1/2 litran vesipullo.

Juna lähti kuin lähtikin matkaan ja ilma alkoi hiukan vaihtua. Vesipullo kuitenkin hupeni sellaista vauhtia ettei ole ennen nähtykään ja juna aivan täynnä. No se siitä. Lämmintä siis riitti.

Hauskoja yksityiskohtia kuitenkin matkan varrella huomasi. Matkan varrella oli paljon asemia joihin juna ei pysähtynyt, vaikka pysähtyikin parinkymmenen minuutin välein. Jokaisella asemalla, myös ohitettaessa, oli aseman hoitaja tai vastaava asennossa pihalla tervehtimässä. Myös meni ylikäytävän puomi oli manuaalinen eli ylikäytävän vieressä oli koppi josta hoitaja tuli sulkemaan puomit ja avasi ne sitten junan mentyä. No, työtä riittää.

Saapuihan se juna sitten perille. Ilmo, Heikki ja Junnu  luulivat junaa tavarajunaksi ensin kunnes ihmisvirta alkoi purkautua junan ovista. Kolmen tunnin piina oli ohitse.

Jari

Lähtölinjat

Tänään harjoituspäivänä lähtölinjat aukeavat:
Club: 12:56
Standard: 13:27
Junnu lähti 13:20. Sakke ja Juha lähtivät 13:32

Kentällä alkoi piskottelemaan mutta reitillä ei näyttäisi satavan. Junnu kyllä ilmoitti että joutunee laskeutumaan Martinin kentälle.

Update: Junnu ilmoitti saaneensa kiinni termiikistä. 1800 m korkeutta eli lähes pohjissa kiinni.

Viimeinen harjoituspäivä

Prjntaina on sitten viimeinen harjoituspäivä. Kaikki muut paitsi Aku, joka onkin lentänyt jo koko viikon, lähtevät vielä viimeistelemään asioita kilpailua varten. Lämmintä piisaa ja kuuroherkkyys on tänään pienempi kuin eilen joten hyvää keliä tiedossa. Tehtävät näkyvät järjestäjän sivustolla.








Huomenna lauantaina on klo 9:30 ainostaan safety briefing. Sekä avajaiset klo 16 ja illalla paikallisessa linnassa iltatilaisuus. Linna onkin meidän majapaikan vieressä ja näkyy oheisessa kuvassa.


Sahlbergin Junnun salainen ase tämän päivän lennolle.