sunnuntaina, heinäkuuta 4

Lähdöt-Maali

Klo 18:45  Ruotsalainen pilotti on törmännyt ilmassa 15 km maalista 1100 m korkeudella. Ruotsalaisen Discus 2 pääsi lentämällä kotiin, sivuperäsin ja -vakaaja  ainakin vaurioituneena. Ilmeisesti toisen koneen siipi osunut pyrstöön takaapäin. Toisesta koneesta ei ole tietoa, ilmeisesti tehnyt maastolaskun.

Klo 17:30  Juha ja Aku ovat loppuliussa. (20 km)

Klo 17:15 ZO laskeutui kentälle. Ruotsalainen pilotti on törmännyt ilmassa 15 km maalista 1100 m korkeudella. Ei tarkempaa tietoa vielä. Kone pääsi kentälle laskuun. Toisesta koneesta ei ole tietoa, ilmeisesti tehnyt maastolaskun.

Klo 16:55 Junnu (ZO) ilmoitti kääntäneensä viimeisen ja 300 m puuttuu loppuliukukorkeuksista.
Aku ja Juha on menossa viimeisella. Koneita alkaa saapua, useampi maailmanluokan kone on jo tullut.

klo 16:35
Sakke ilmoitti 10 km, Junnu on menossa viimeiselle käännepisteelle.
Juhan ja Akun lennosta ei ole oikein selvyttä mutta ilmassa ovat.


Kerholuokassa lähtölinja aukeaa 13:54 ja Vakiossa: 14:32
PF lähti 13:59 ja ZO lähti 14:07 uusi lähtö oli 14:42.
Juhalla on huoli että joutuu laskemaan pilvirajan alapuolelle startin jälkeen...
Juha lähti 14:53 ja Aku 14:56

Maalilinja (rinkula)

Kisassa on käytössä pääsääntöisesti maaliympyrä jonka säde on 3 km. Tultaessa maaliin , pitää korkeus olla  vähintään "310m AMSL for the QNH" tuolla reunalla siis. Ensimmäisellä kerralla alituksesta tulee varoitus ja sitten alkaa tulla penalteja. Onko tuossa jotain epäselvää ? Engelsmanneille tuo tuntuu oleva ylitsepääsemätön asia. Nyt jo vissiin kolmas briefing perätysten kun he aloittavat tämän eipäs juupas keskustelun asiasta. No, ehkä he saavat purettua energiansa näin eikä lentämiseen :)

Hinaukset



Hinaukset alkaa klo 11:30 alkuperäisen suunnitelman mukaan. Tänään on kaksi tehtävää ja toistaiseksi A tehtävävä voimassa. Tracking laitteet ovat Junnulla ja Sakella. Kahta muuta ei toistaiseksi käytetä. Flarmien kanssa tuntuu olevan ongelmia joissakin koneissa jos on joko kisäjärjestäjän tai meidän oma tracking laite.

Update: Hinauksia siirretty 11:45. Hiukan mietteliäinä kelin suhteen pilotit lähtivät koneilleen valmistautumaan.
Update2: Hinauksia siirretty klo 12:00. Ikävän vaikea päivä kilpailun johtajalle heti alussa.
Update3: Hinauksia siirretty 12:15.

Hinaukset alkoivat sitten 12:40 ja PW5 luokka on jo ilmassa ( 14 konetta ja 12 hinauskonetta :) )
Tehtävä B kaikilla luokilla eli AAT

ensimmäinen kilpailupäivä

Tänään homma lähtee sitten käyntiin toden teolla. Sääennusteet ovat heittäneet päälle sitten kisasään eli pohjoinen taivas on täysin ummessa, etelässä on kirkasta ja jokunen "tötterö" näkyy taivaanrannassa.
Päivän tehtävät näkyvät tuolla kisajärjestäjän sivulla.

Eilen oli avajaiset ja niistä lisää vähän myöhemmin. Jeren ottamia kuvia löytyy naamakirjasta.

Briefing klo 10:15 kuten jatkossakin.