lauantaina, heinäkuuta 10

Ongelmat jatkuvat

Tänään teki yksi pilotti rajun maastolasku Discus2 koneellaan. Kone vahingoittui ja pilotti on sairaalassa. Ilmeisesti selkään on sattunut. Pilotti liene sama joka räpsähti vesillä ja laski pitkäksi päivällä.

Ilmaan

Hinauksia siirrettiin 5-10 min välein. Lopulta kahdentoista pintaan jaettiin B tehtävä joka on hiukan lyhyempi.

Hinaukset alkoivat 12:30. Akun koneessa ei ole seurantalaitetta toisin kuin järjestäjän sivulla mainitaan.

Kerholuokan linja aukeaa 13:40 ja vakion 14:15

Unkarilainen räpsähti ja taisi tulla vesien kanssa laskuun. Ei sitten osannut arvioida massaa ja jarrujen tehokkuutta. Meni tuonne tien yli ojaan. Kone on jo kuitenkin nostettu ylös ojasta ja odottaa hinausta. Koneena Discus 2

Kaikki pojat ovat matkalla. Akukin pääsi pienen taistelun jälkeen ylös. Junnu raportoi Martinissa ongelmista. Saas nähdä meneekö peltoon.

Edit:
Junnu laski Martiniin

Update2 (17:35)
Juhan ja Akun ääni kuuluu hentona jostain kaukaa. Ilmassa ovat siis. Sakesta ei ole hetkeen kuulunut. Varsin runsaasti on putkia lähtenyt Prievidzan kentältä pois.

Missä pojat ovat kun muita pilotteja on jo tullut maaliin ?

Update3 ( 17:50)
Juha on pellossa jossain Dolny Kubinin lähellä.

Update4 (18:20)
Aku ilmoitti laskeutuneensa peltoon Martinin lähellä.  Sakesta ei ole hetkeen kuulunut mitään.

Update5 (18:30)
Sakke Martinin lentokentällä

ZO kertomus 4. kilpailupäivästä

08.07.2010 4. kilpailupäivä


Hieno aamu, täysin kirkas, tyyntä ja sopivan lämmintä. Tehtävänä 309 km perhonen, ennusteessa kuivaa tai korkeintaan hattarakeliä.

Hinaukset alkoivat jo 11:20 ja keli näytti hyvältä, pilviä oli enemmän kuin ennustettu.
Hattarajahtia harrastettiin ennen lähtöä normaaliin tapaan, vieressä oleva oli aina parempi.

Lähtö 12:38 ja Sakke 10 minuuttia perään. Edessä meni Jantareita ja muutama muu kone. Liito Mala Fatran alkuun, 900 m:stä kelattiin hetki ja sitten harjannetta pitkin kokoajan paranevaan keliin, joskin kuivuvaan.
Seurassa oli Matias Sturm wingletti Hornetillaan, sitä kaveria kannatti seurata. Matias lensi hienosti, oli tekemistä pysyä samoissa Discuksella, 1. kp mennessä muu joukko oli jo jäänyt taakse. Keli oli hyvää hattarakeliä 1600 m:in asti.

Jari kyseli oliko kaikki suomalaiset kunnossa, kaikki olivat mutta jotain vakavaa oli tapahtunut, toivottavasti ei törmäys taas.

Matkalla 2 kp:lle valitsin eri linjan kuin Matias, hän tietenkin nappasi paremman noston ja pääsi edelle. Löysin kuitenkin jatkossa hyviä nostoja itsekin, Velka Fatran itäinen puoli tuntui kehittävän niitä hyvin, siispä sitä laitaa Ala-Tatran länsipäähän jossa 2 kp odotti. Se oli kuitenkin vuoren huipulla 1900 m:ssä. 2 km käännepisteestä olin 300 m sen alla, onneksi vuoren kyljestä löytyi repaleinen 3 metrinen, siinä ylös ja kp:lle. Matka jatkui 3 kp:lle Martinin kautta.

Liito Velka-Fatran yli (vai oliko se Tatra), kaksi hyvää nostoa ja olin laakson toisella puolella, siellä oli jo 2 Cirrusta, Edessä oli kuivaa, kelaus viimeisessä hattarassa ja liito laakson yli 3 kp:lle jossa oli hyvännäköisiä pilviä. Tässä vaiheessa Jari ilmoitti että vakioluokan päivä on peruttu.

3 kp:llä ilmestyi samaan hyvään nostoon herra -Matias ja pari Cirrusta, olin siis jossain vaiheessa päässyt ohi mutta hän oli taas ottanut kiinni. Kelaus pohjiin ja liito viimeiselle apukäännepisteelle 20 km Prievidzasta etelään. Edessä tyhjää, laskin näytti -300 m, ehkä se menisi yhdellä liidolla, matkaa oli 60 km, eiköhän siltä matkalta jotain löytyisi, kaukana näkyi yksi hattarakin. Kantavia löytyi ja laskimet alkoivat näyttää lähes positiivisia arvoja nolla asetuksella. 10 km ennen kp:tä löytyi vielä parimetrinen. Siitä lisää vauhtia. Sturm oli löytänyt takaa vähän paremman, olisipa tuollainen termiikkinenä, ja tuli taas tasoihin. Viimeisessä liu'ussa pääsin vähän edelle ja ensimmäisenä maaliin koko luokasta. Vauhtikin oli luokan nopein vaikkei se näillä kertoimilla paljon lohduta. Matias otti päivävoiton.

Sakkella oli ollut vähän takkuista koko päivän mutta tuli kunnialla läpi kuitenkin. Maassa tunnelmat olivat alakuloiset. Venäläinen vakioluokan pilotti oli tullut syöksykierteessä maahan ja menehtynyt.

Tehtävät

"Lähes" meterorolgia lainatakseni: "There is no stupid clouds today".  Lämpötilan pitäisi nousta +31 asteeseen. Termiikin pitäisi irrota noin puolen päivän aikaan mutta on olemassa pieni vaara että termiikin irtoaminen menee pidemmälle iltapäivään joten B tehtävän mahdollisuus on olemassa.

Hinaukset klo 11:30-14:30 Peevelit ensin ja sitten kerho ja vakio. Tänään ollaan radalla 22 j ahinaukset lievään myötätuuleen.

Uusi kilpailupäivä

Sininen taivas ja hento pohjoistuuli siivittävät tätä lauantai -aamua. Koneita viedään gridiin 22 päässä. Briefing normaalisto klo 10:00

Eilen Roland Stuck piti varsn tiukkasävyisen puheen piloteille koskien turvallisuutta eikä suotta. Toissapäivänä sattui kolme tapausta, ennen starttia Argentiinalainen ja Itävaltalainen kolistelivat keskenään ja toinen joutui keskeyttämään päivän, sitten oli tämä ikävin tapaus ja päivän päätteeksi italialainen romutti PW5 konensa maastolaskussa.

Toivotaan että nämä tapaukset loppuvat tähän näissä kisoissa.