maanantaina, heinäkuuta 12

Tuloksia

Klo 18:00 on Juha vielä kakkosena. HYVÄ JUHA !

Aku pinnistelee 70 km päässä ja tulossa kotiin.

Tehtävälle

Hinaukset alkavat näillä näkymin klo 11:15 ja päättyvät 14:15. Espanajalaisilla on jokin kumma vimma tänään, en tiedä mikä miillä on. Mahtavatko edes lähteä lentämään...  Vuorille ennustettiin sateita tänään.
Pitää seurata sateiden kehittymistä päivän mittaan. +34 pitäisi olla lämmintä tänään(kin)

Hinauksia siirrettiin siten että ensimmäinen vedettiin 11:55 taivaalle (peewee)

Lähdölinjat aukeavat:
Kerholuokka: 13:05
Vakioluokka: 13:37

ZO starttasi 13:14 ja 13:47,  PF 13:43
JS startti 13:43   JE  13:57 ja 14:07


Sakella on radion kanssa ongelmia. Lähettää mutta Sakke ei kuule. Eikä ole se kännykkäkään päällä koneessa. Saatiin kuitenkin tieto Sakelle että kuullaan häntä.

Ukkonen jyrisee jo linnanmäen takana. Ukkoskuuroja alkaa muodostua muuallekkin

Juha tulikin jo maaliin. Junnu ilmoitti vaihtavansa maalijaksolle. Aku ja Sakkekin ovat kotiapäin tulollaan.

ZO kertomus 6. kilpailupäivästä

11.07.2010 6. kilpailupäivä


Jo aamulenkin aikana ilma oli lämmin, pilviä alkoi sentään kehittyä lupaavan aikaisin. Tehtävänä 309 km Ala-Tatran länsipäähän, etelään, Martinin pohjoispuolelle ja takaisin.

Hinaukset alkoivat 11:30, eteläharjanteella oli jo isohkoja pilviä jotka toimivat hyvin. Pilviraja 1800 m. Lähtö reitille 13:00, Sakke oli lähtenyt hieman aikaisemmin.
Ensimmäinen liito oli aika huono, laskevia löytyi turhan laajalti eikä eka nostokaan ollut niin hyvä kuin olisi odottanut. Koko legin aikana en malttanut kelata ihan pilvirajaan sillä keli oli paljon paremman näköistä kuin löytyneet nostot.

Pikkuhiljaa upposi tajuntaan että niitä nelimetrisiä ei nyt vaan ollut vaikka joka paikka oli täynnä hienoja pilviä. 3 ms nosto löytyi muutama kilometri ennen klassisen kaunista pilveä ihan tyhjässä. Kelasin siinä vaikka kiusaus oli suuri mennä eteenpäin, ja eräs Jantar houkutti mukaan. Onneksi jäin kelaamaan sillä pilvi ei toiminut lainkaan ja edessä oli korkeaa maastoa 1 kp:lle, sinne pääsi kuitenkin helpohkosti.

Reitti 2 kp:lle etelään näytti hyvältä, maasto oli sinne aika tasaista ja jonkinlaisia pilvijonoja kulki lähes reitin suuntaan. Nyt vain kelaus pilvirajaan mutta sinne vievän noston hakeminen oli työlästä, vastaan tuli kohtuu matalissa koneita vaikka edessä oli todella hyvännäköistä.

Hm, ehkä pitää tyytyä vähän huonompaan, varsinkin kun Sakke ilmoitti menevänsä maastoon vähän edempänä. Vihdoin pilvirajassa alkoi matka edetä vähän paremmin, pysyttelin ylhäällä ja hain kaikki mahdolliset kantavat. Keskinopeus alkoi selvästi nousta tällä taktiikalla vaikka mitään mahtinostoja ei löytynytkään 2 kp:lle pääsi helposti.
Reitti kolmannelle kulki surullisen kuuluisan Martinin laakson kautta, edessä olivat pilvet jo vähän levinneet mutta kantoivat vielä ainakin lähellä pilvirajaa. Velka-Fatran päällä oli vähän paremman näköistä. Kolusin siellä NELJÄ hyvännäköistä kumpiaista ja kirosin ääneen täkäläiset pilvet ja vuoret kun mistään ei löytynyt mitään.

Edessä väikkyi jo Martinin kenttä, ei kai taas. Pelastus tuli vuorijonon laidalla pienen huipun päällä, repaleinen 3 metrinen. Alle tuli pari Cirrusta ja Jantar. Cirrukset kelasivat kiinni nopeasti ja liitoon lähdettiin yhdessä kohti 3 kp:tä joka oli Martinin laakson pohjoispuolisen vuorijonon takana. Aluksi tähdättiin suoraan yli mutta Seeyou näytti että menisi vuorenkylkeen. Cirrukset havaitsivat saman, olisi tehtävä väistöliike vasemmalla olevan matalemman kohdan tai solan kautta.
Liidossa muut jäivät mukavasti ja kun löysin toiselta puolelta hyvän noston johon Cirrukset eivät ihan ehtineet niin pääsin hyvin karkuun. Kpllä Cirrukset olivat jo 300 - 400 m alempana ja kun taas oli päästävä takaisin Martinin laaksoon niin sain ison edun kun ei tarvinnut kierrellä harjannetta

Matkaa maaliin oli 60 km ja sillä pätkällä Cirrukset jäivät melkein puolituntia. Maalissa ihmettelin että jäikö joku apukäännepiste käymättä kun muita ei kuulunut. Kenttä oli autio lukuunottamatta yhtä LS-4:sta. Aina kiva tulla maaliin tyhjälle kentälle mutta suurin osa oli lähtenyt melko myöhään joten se ei meinannut mitään. Keskinopeus oli kohtuullinen 95 km/h.

Maanantai aamu

Huomenta Suomi

Maanantai aamu valkenee lämpöisessä +27 asteen säässä ja jo nyt 8:30 kumpiaisia taivaalla.  Brifing normaalisti klo 10:00

Viimeinen viikko alkaa tästä ja lauantai on viimeinen kilpailupäivä.