keskiviikkona, heinäkuuta 14

Kotia päin

ZO ja PF kääntyvät ihan kohta viimeisellä käännepisteella. TS (peeweliluokasta) tuli juuri ensimmäisenä laskuun. Akusta ja Juhasta ei ole hetkeen kuulunut mitään.

Edit: ZO ja PF ilmoittivat 35 km ja loppuliuku  (16:25)
Juha ja Akukin pääsivät maaliin.

Sakellahan kulki tänään HYVIN ! Hyvä Sakke. Toistaiseksi viidentenä.

Tehtävälle

Hinaukset ovat käynnissä ja kerholuokka onkin jo ilmassa. Lähtölinja aukeaa 13:14 ja vakio 13:49

Taivaalla näkyy muutamia kumpiaisia. Sadekuuroriskiä ei liene tänään, tai ainakaan ukkosta..

Korkeata keliä pojat raportoi. 2600m QNH. Nyt on siis syytä katsoa korkeuksia ettei tule ylitystä.
Lämpötila on alle 10 astetta noissa korkeuksissa, toisin kuin maan pinnalla jossa mennään reilusti yli 30 asteen. Hiukan kuitenkin ehkä viileämpi päivä kuin eilen.

Tämän päivän videossa järjestäjän sivulla on muuten loppuhuipennoksessa suomalaista mainosta. Video siis kansainvälisestä illasta.

Startit: 
ZO 13:42
PF  13:45
JS  14:13
JE 14:14

Taitaa päivä devalvoitua. Säämiehen ennustus meni hiukan pieleen. Kysymys onkin, kuinka paljon yli 100 km/h vakio ajaa ? 130 km ?

ZO kertomus 8. kilpailupäivästä

13.07.2010 8. kilpailupäivä


Lämmintä piisaa, kuuroriski 50-75% sai aikaan 3 h AAT:n, Ala-Tatroille, sieltä länteen Trenchin suuntaan ja Rysänperän kautta takaisin.Ensimmäiset kuurot ilmestyivät kentän tienoille jo ennen lähtölinjan avautumista. Ne kuitenkin kuivuivat sopivasti pois.Lähtö vähän yhden jälkeen sekavan näköiseen keliin. Muutaman liidon jälkeen alkoi näyttää paremmalta. Ala-Tatralla oli kunnon keliä joskin sielläkin ripotteli hieman. Keli, tai ainakin pilvisellainen, loppui kuitenkin lyhyeen käännealueen keskivaiheilla.

Käänsin takaisin joka oli paha virhe, en ymmärtänyt että rinne toimi hienosti. Sakke ajoi siinä jonkin matkaa vakioluokanporukan innoittamana, Juha ja Aku pidempään. Reitti toiselle käännealueelle oli melko selvä ja helppo, ainoastaan Martinin laakson ylityksessä sai hieman mietiskellä.

Trenchin kukkulajono toimi hienosti ja hyviä pilviä riitti 2. käännealueen takarajaan asti. Seuraava legi tultiin samaa reittiä takaisin Martiniin asti.Siellä tuli keliin totaalinen stoppi. Iso kuuropilvi oli levinnyt koko laakson pohjoisosaan. Tässä vaiheessa tein toisen vuoristolentämiseen liittyvän virheen. Menin Martinin kaupungin päällä olevan pilven alle, joka ei tietenkään toiminut, ja liitelin siitä n. 40 km edestakaisin 3. käännealueen reunaan. Ilma tuntui täysin piimältä mutta laski tasaista tahtia, olin vuorenharjanteen väärällä puolella. Ei tullut mieleen sitä mietiskellä koska oli lähes tyyntä. Oikea ja aika ilmeinen ratkaisu olisi ollut jatkaa vuoren harjannetta pitkin.
Lähdin liitoon 1700 m:stä ja takaisin tullessa päädyin Martinin kaupungin päälle 400 m AGL. Paikat olivat jo varjossa mutta nostoa tuntui löytyvän.Heikossa 0,6 ms nostossa takkusin muutama satametriä ylös. Siihen alkoi kerääntyä muitakin. Sakke kertoili että mennessä Martin- Prievidza väli oli kantanut hyvin. n 800 m:stä uskaltauduin eteenpäin ja niinhän se reitti kantelikin hienosti, kohta olin 0 -asetuksilla liukupolulla. Kantavan alueen lopussa osuin vielä mielyttävään 2 metriseen josta otin lisävauhtia.

Raportoin tämän Sakella ja hän teki saman tempun mutta vielä alempaa, näin saatiin vähän etua muihin samoilla seuduilla loppuliukukorkeuksia yritteleviin. Eivät jostain syystä ottaneet meistä mallia. Tulos oli taas masentava 30. tms. sija. Sakella vähän parempi. Kun olisi näitä vuoria osannut käyttää oikein niin pistemäärä olisi ehkä noussut siedettävälle tasolle. Juha ja Aku ajoivat hienosti 6. ja 8.lle sijalle Ala-Tatran rinnetuulen avittamina.

Neljä päivää jäljellä

Keskiviikko aamu valkenee lämpöisenä. Taivas on sininen mutta hiukan utuinen. Tänään on klo 9:45 yhteiskuvapotretti gridissä ennen klo 10 alkavaa brifingiä.

Ja tilanne muuttuu. Kuva otettiinkin brifingin jälkeen. Jää nähtäväksi, kuinka onnistui.

Hinaukset alkaa klo 12:00. PW5:et hinataan tänään poikkeuksellisesti 700 metriin. Eilen puolet peeweleistä räpsähti. Muut luokat voidaan hinata normaalisti 600 metriin.