11.07.2010 6. kilpailupäivä
Jo aamulenkin aikana ilma oli lämmin, pilviä alkoi sentään kehittyä lupaavan aikaisin. Tehtävänä 309 km Ala-Tatran länsipäähän, etelään, Martinin pohjoispuolelle ja takaisin.
Hinaukset alkoivat 11:30, eteläharjanteella oli jo isohkoja pilviä jotka toimivat hyvin. Pilviraja 1800 m. Lähtö reitille 13:00, Sakke oli lähtenyt hieman aikaisemmin.
Ensimmäinen liito oli aika huono, laskevia löytyi turhan laajalti eikä eka nostokaan ollut niin hyvä kuin olisi odottanut. Koko legin aikana en malttanut kelata ihan pilvirajaan sillä keli oli paljon paremman näköistä kuin löytyneet nostot.
Pikkuhiljaa upposi tajuntaan että niitä nelimetrisiä ei nyt vaan ollut vaikka joka paikka oli täynnä hienoja pilviä. 3 ms nosto löytyi muutama kilometri ennen klassisen kaunista pilveä ihan tyhjässä. Kelasin siinä vaikka kiusaus oli suuri mennä eteenpäin, ja eräs Jantar houkutti mukaan. Onneksi jäin kelaamaan sillä pilvi ei toiminut lainkaan ja edessä oli korkeaa maastoa 1 kp:lle, sinne pääsi kuitenkin helpohkosti.
Reitti 2 kp:lle etelään näytti hyvältä, maasto oli sinne aika tasaista ja jonkinlaisia pilvijonoja kulki lähes reitin suuntaan. Nyt vain kelaus pilvirajaan mutta sinne vievän noston hakeminen oli työlästä, vastaan tuli kohtuu matalissa koneita vaikka edessä oli todella hyvännäköistä.
Hm, ehkä pitää tyytyä vähän huonompaan, varsinkin kun Sakke ilmoitti menevänsä maastoon vähän edempänä. Vihdoin pilvirajassa alkoi matka edetä vähän paremmin, pysyttelin ylhäällä ja hain kaikki mahdolliset kantavat. Keskinopeus alkoi selvästi nousta tällä taktiikalla vaikka mitään mahtinostoja ei löytynytkään 2 kp:lle pääsi helposti.
Reitti kolmannelle kulki surullisen kuuluisan Martinin laakson kautta, edessä olivat pilvet jo vähän levinneet mutta kantoivat vielä ainakin lähellä pilvirajaa. Velka-Fatran päällä oli vähän paremman näköistä. Kolusin siellä NELJÄ hyvännäköistä kumpiaista ja kirosin ääneen täkäläiset pilvet ja vuoret kun mistään ei löytynyt mitään.
Edessä väikkyi jo Martinin kenttä, ei kai taas. Pelastus tuli vuorijonon laidalla pienen huipun päällä, repaleinen 3 metrinen. Alle tuli pari Cirrusta ja Jantar. Cirrukset kelasivat kiinni nopeasti ja liitoon lähdettiin yhdessä kohti 3 kp:tä joka oli Martinin laakson pohjoispuolisen vuorijonon takana. Aluksi tähdättiin suoraan yli mutta Seeyou näytti että menisi vuorenkylkeen. Cirrukset havaitsivat saman, olisi tehtävä väistöliike vasemmalla olevan matalemman kohdan tai solan kautta.
Liidossa muut jäivät mukavasti ja kun löysin toiselta puolelta hyvän noston johon Cirrukset eivät ihan ehtineet niin pääsin hyvin karkuun. Kpllä Cirrukset olivat jo 300 - 400 m alempana ja kun taas oli päästävä takaisin Martinin laaksoon niin sain ison edun kun ei tarvinnut kierrellä harjannetta
Matkaa maaliin oli 60 km ja sillä pätkällä Cirrukset jäivät melkein puolituntia. Maalissa ihmettelin että jäikö joku apukäännepiste käymättä kun muita ei kuulunut. Kenttä oli autio lukuunottamatta yhtä LS-4:sta. Aina kiva tulla maaliin tyhjälle kentälle mutta suurin osa oli lähtenyt melko myöhään joten se ei meinannut mitään. Keskinopeus oli kohtuullinen 95 km/h.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti