08.07.2010 4. kilpailupäivä
Hieno aamu, täysin kirkas, tyyntä ja sopivan lämmintä. Tehtävänä 309 km perhonen, ennusteessa kuivaa tai korkeintaan hattarakeliä.
Hinaukset alkoivat jo 11:20 ja keli näytti hyvältä, pilviä oli enemmän kuin ennustettu.
Hattarajahtia harrastettiin ennen lähtöä normaaliin tapaan, vieressä oleva oli aina parempi.
Lähtö 12:38 ja Sakke 10 minuuttia perään. Edessä meni Jantareita ja muutama muu kone. Liito Mala Fatran alkuun, 900 m:stä kelattiin hetki ja sitten harjannetta pitkin kokoajan paranevaan keliin, joskin kuivuvaan.
Seurassa oli Matias Sturm wingletti Hornetillaan, sitä kaveria kannatti seurata. Matias lensi hienosti, oli tekemistä pysyä samoissa Discuksella, 1. kp mennessä muu joukko oli jo jäänyt taakse. Keli oli hyvää hattarakeliä 1600 m:in asti.
Jari kyseli oliko kaikki suomalaiset kunnossa, kaikki olivat mutta jotain vakavaa oli tapahtunut, toivottavasti ei törmäys taas.
Matkalla 2 kp:lle valitsin eri linjan kuin Matias, hän tietenkin nappasi paremman noston ja pääsi edelle. Löysin kuitenkin jatkossa hyviä nostoja itsekin, Velka Fatran itäinen puoli tuntui kehittävän niitä hyvin, siispä sitä laitaa Ala-Tatran länsipäähän jossa 2 kp odotti. Se oli kuitenkin vuoren huipulla 1900 m:ssä. 2 km käännepisteestä olin 300 m sen alla, onneksi vuoren kyljestä löytyi repaleinen 3 metrinen, siinä ylös ja kp:lle. Matka jatkui 3 kp:lle Martinin kautta.
Liito Velka-Fatran yli (vai oliko se Tatra), kaksi hyvää nostoa ja olin laakson toisella puolella, siellä oli jo 2 Cirrusta, Edessä oli kuivaa, kelaus viimeisessä hattarassa ja liito laakson yli 3 kp:lle jossa oli hyvännäköisiä pilviä. Tässä vaiheessa Jari ilmoitti että vakioluokan päivä on peruttu.
3 kp:llä ilmestyi samaan hyvään nostoon herra -Matias ja pari Cirrusta, olin siis jossain vaiheessa päässyt ohi mutta hän oli taas ottanut kiinni. Kelaus pohjiin ja liito viimeiselle apukäännepisteelle 20 km Prievidzasta etelään. Edessä tyhjää, laskin näytti -300 m, ehkä se menisi yhdellä liidolla, matkaa oli 60 km, eiköhän siltä matkalta jotain löytyisi, kaukana näkyi yksi hattarakin. Kantavia löytyi ja laskimet alkoivat näyttää lähes positiivisia arvoja nolla asetuksella. 10 km ennen kp:tä löytyi vielä parimetrinen. Siitä lisää vauhtia. Sturm oli löytänyt takaa vähän paremman, olisipa tuollainen termiikkinenä, ja tuli taas tasoihin. Viimeisessä liu'ussa pääsin vähän edelle ja ensimmäisenä maaliin koko luokasta. Vauhtikin oli luokan nopein vaikkei se näillä kertoimilla paljon lohduta. Matias otti päivävoiton.
Sakkella oli ollut vähän takkuista koko päivän mutta tuli kunnialla läpi kuitenkin. Maassa tunnelmat olivat alakuloiset. Venäläinen vakioluokan pilotti oli tullut syöksykierteessä maahan ja menehtynyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti