maanantaina, heinäkuuta 5

04.07.2010 1. kilpailupäivä ZO silmin

04.07.2010 1. kilpailupäivä


Aamu valkeni tavan mukaan täysin erilaisena kuin kaikkina harjoituspäivinö. Paksua yläpilveä ja ilmakin oli viileähkö.

Keliä kuitenkin luvattiin ja tehtäväksi tuli hieman yli 300 km.

Hinauksia siirrettiin moneen kertaan koska kentän päällä velloi yläpilvilautta. Lhtö meni niin myöhäksi että tehtävä vaihdettiin 2,5 h AAT:ksi. Kolmen käännealueen kautta siksakkia idässä.

Startin otto oli hankalaa, keliä oli vain Prievidzan laaksonmolemmin puolinjoten lähtölinjalle oli pitkä matka (Novak).Sakke lähti lähes heti kun linja aukeni. Ainut mahdollinen reitti oli silloin pitkä kierto Martinin laakson itäpuolta.

Otin itsekin lähdön pian Saken perään mutta tilanne vaikutti reitillä aika huonolta joten päätin odottaa. Nyt keliä oli enää Prievidzan eteläpuolisilla rinteillä missä oli massiivisia konekekoja. Otin vielä toisenkin lähdön mutta keskeytin taas kun ei ollut mitään selkeää reittiä näkyvissä. Tilanne kentän lähellä heikkeni kokoajan, yläpilvi varjosti enemmän ja enemmän.
Nyt olisi pakko lähteä vaikka mikä olisi. Startti 14:23 1300 metristä ja liito surkean näköisen rievun alle. Siinä hetken mietiskely, tarjolla oli

Martinin laakson itä- tai länsipuoli. Itäiseen keliin olisi lyhyempi liitomatka mutta siitä tulisi pitkä kierto. Läntinen reitti näytti hyvältä mutta oli siinä ja siinä pääsisikö siihen kiinni. Päältä lähti kaksi polakkia itään Jantareillaan mutta päädyin silti läntiseen reittiin. Juha ja Akukn lähtivät itään kuten koko vakioluokka.

Eka-päivä-eka-liito-peltoon -skenaario näytti hyvinkin mahdolliselta. Onneksi Martiniin vievä kannas kantoi kohtalaisesti ja reitille ilmestyi uusia riepuja. Muutama kokeilu ei tuottanut tulosta mutta edessä näytti kaartavan kone, sen alta löytyi tukeva 2 metrinen kuivassa. Siinä ylös ja seuraavalla liidolla pilvikeliin kiinni. Nyt seuraan oli liittynyt lauma muita kerholuokkalaisia.

1. käännealueelle pääsi nyt helposti, mitään supernostoja ei kylläkään löytynyt, olisi odottanut vähän parempaa. Välillä hienonkaan näköiset pilvet eivät nostaneet. En viisastunut tästä lainkaan kuten jäljemmässä käy ilmi. Ympärillä roikkuvista Cirruksista, Jantareista yms ei tuntunut pääsevän eroon millään, lensivät sen verran paremmin.

Reitti 2. käännealueelle Banska Bystricaan näytti selvältä, Martinin itälaitaa. Nyt alkoi tulla vastaan vakion koneita jonka perusteella läntinen reitti tuntui paremmalta valinnalta. Juhan ja Akun onneksi kaikki vakion koneet valitsivat itäisen reitin. Edessä oli 3 hienon näköistä pilveä joten hylkäsin kohtalaisen noston. Ja nyt sitten viisastuin vaikkakin liian myöhään. Yksikään niistä ei toiminut ja kun katsoin taakse olivat ne kaikki hajonneet, eh. Jouduin mataliin vuorijonon päälle, tilanne jota olin yrittänyt kaikin tavoin välttää. Edessä oli riepuja mutta jos ne eivät toimisi joutuisin väistämään laakson puolelle huippujen alle. Viime hetkellä löysin hyvän noston,huh, olipas tuuria mutta eiköhän siihen taas törmännyt lauma muita. No tässä vaiheessa taas seura kelpasi. Loppulento 2. alueelle meni hyvin jonkilaisen jonon alla ja takaisin käännyttäessä Rysänperän suuntaan jono oli vahvistunut. Viisi edellä mennyttä missasivat kummallisesti 5 metrisen (3,3 keskinosto), sain ihan yksin kelattua siinä 500 metriä ja pääsin vihdoin muiden ohi edes vähän. Liito 3. käännealueelle ja siitä suoraa liitoa kotiin.

Keskinopeus ei ollut kummoinen 89 km/h, Sakella hieman pienempi mutta kertoimilla mentiin ihan tasoihin, siis pisteelleen. Oltiin jossain puolenvälin tienoilla.

Juha ja Aku lensivät hyvin mutta en tässävaiheessa tiedä tarkempia tuloksia.

Juhani Sahlberg (ZO)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti